Czy łatwo jest wybrać dobrą firmę kurierską?

Większość firm negocjuje ceny przesyłek kurierskich rzadko i bez szczegółowej analizy dotychczasowej struktury nadań. Istnieje przekonanie, że wystarczy porównać kilka składników cen u przewoźnika i wybrać najniższy koszt dostawy. Jednak brak motywacji do negocjowania warunków umów i niewielki udział wydatków na przesyłki kurierskie w całym budżecie sprawiają, że często nie są one dostrzegane. Ale czy na pewno i czy przy każdej skali wysyłek? Może warto optymalizować koszty nadań kurierskich? O tym opowiem w poniższym artykule.

Geneza wzrostu cen usług transportowych


W ostatnich latach branża kurierska borykała się z podwyżkami cen paliw, brakiem ich przewidywalności, inflacją, podwyżkami cen myta oraz wzrostem kosztów zatrudnienia i podatku od środków transportu. Niekorzystne zmiany w pakiecie mobilności, problemy z dostępnością części samochodowych, brak kierowców oraz trudności proceduralne związane z zatrudnianiem kierowców spoza Unii Europejskiej również nie pomogły firmom transportowym.

Przegląd wszystkich kosztów


Ze względu na rosnące koszty, firmy coraz dokładniej przyglądają się swoim wydatkom w poszukiwaniu oszczędności. Szukają rozwiązań, które pomogą im optymalizować koszty również tych, które dotychczas postrzegały jako mało istotne.

Na co należy zwrócić uwagę, by wybrać najbardziej korzystne rozwiązanie logistyczne?


Czy analiza ceny zaproponowanej przez przewoźnika wystarczy? Odpowiedź brzmi: nie. Ważne jest również sprawdzenie jakości usług, terminowości dostaw oraz elastyczności wobec potrzeb klienta. Warto również skorzystać z usług platformy internetowej, takiej jak OptiSender.pl, która umożliwia połączenie z wieloma firmami kurierskimi i wybór najlepszego rozwiązania dla każdej dostawy. Dlatego:

·         Dokonaj analizy dotychczasowej struktury nadań paczek

Na pewno ważna jest struktura nadań przesyłek, która będzie miała decydujący wpływ na ostatecznych ich koszt. Czym będzie ona bardzie złożona, tym większe wyzwanie analityczne, ale też większy potencjał do uzyskania oszczędności.

·         Porównaj dokładnie oferty firm kurierskich

Kolejnym elementem tej układanki to oczywiście cenniki firm kurierskich wraz z otrzymanymi rabatami. Biorąc wszystkie czynniki pod uwagę okazuje się, że praktycznie w każdym przypadku można sięgnąć po oszczędności tym większe, im bardziej złożona jest struktura przesyłek, włączając w to usługi dodatkowe.

check lista wspolpracy z kurierem

·         Zaplanuj strukturę nadań na najbliższy rok

Ze względu na fakt, że na końcową cenę przesyłek składają się różne opłaty dodatkowe, które ulegają zmianie w trakcie trwania danego kontraktu (np. opłata paliwowa, wprowadzenie opłat sezonowych), nie da się dokładnie oszacować przyszłej struktury, więc nasze założone oszczędności mogą okazać się tylko częściowe. Trudność tej analizy pogłębia dodatkowo fakt, że w trakcie trwania umowy mogą ulec zmianie ceny dotyczące różnych rejonów i stref doręczeń, ceny związane z wolumetryką paczek oraz opłaty za usługi dodatkowe i opłaty celne. Złożoność cenników firm kurierskich powoduje, że stałe prowadzenie wiarygodnej analizy porównawczej (z wyjątkiem może jednorodnych przesyłek krajowych) może być trudne i czasochłonne.  

 

Automatyczna check lista do współpracy z kurierem


Ręczne porównywanie ofert kurierów jest skutecznym rozwiązaniem, by obniżyć koszty transportowe w firmie. Niestety jest ono bardzo pracochłonne i angażuje ono wiele osób w firmie.

Alternatywę stanowi wprowadzenie w pełni zautomatyzowanego rozwiązania (np. aplikacja OptiSender.pl), które:

  • porówna ceny i jakość dostaw przesyłek paczkowych u różnych kurierów i brokerów kurierskich (analiza na podstawie zawartych umów pomiędzy operatorami kurierskimi, a Klientami);
  • poinformuje użytkownika zarówno o standardowej cenie, o najniższej cenie, jak i wszystkich dodatkowych dopłatach, które mają wpływ na cenę ostateczną usługi (m.in. dopłata paliwowa, usługi niestandardowe);
  • zautomatyzuje proces nadań, począwszy od dokonania najbardziej optymalnego wyboru kuriera lub brokera (przez pryzmat zdefiniowanych przez Klienta parametrów (cena, terminowość dostaw, szybkość dostawy, liczba zwrotów) po zamówienie kuriera oraz wydruk etykiet.
  • umożliwi nadawanie zróżnicowanych uprawnień pracownikom odpowiedzialnym za logistykę;
  • dokona automatycznej alokacji kosztów nadań na poszczególne centra kosztowe Klienta;
  • zadba o dywersyfikację wysyłek i będzie stale monitorować skuteczność tych doręczeń, by można było sprawnie przekierować wysyłki do innego kuriera w razie awarii lub innych problemów związanych z terminowością dostaw;
  • dostarczy bogatą analitykę cen, jakości nadań i doręczeń.

Dzięki automatyzacji nadań paczek otrzymamy rozwiązanie, które odciąży nas od pracy analitycznej związanej z analizą cenników,  dynamicznie a także wielowymiarowo zarządzi procesem nadań przesyłek w firmie oraz dzięki optymalizacji kosztów wysyłek,  doprowadzi do wymiernych oszczędności w tym zakresie.